Bohóc méhecskével
1. Forgatókönyv: Egy olyan bohócfejet szeretnénk megvalósítani, aminek az orrára méhecske repül, majd elszáll. A méh előbb tesz a fej körül egy teljes kört, majd utána száll le az orra. A szemek követik a méhecske mozgását, a száj ívének változása pedig a bohóc hangulatát fejezi ki. A méhecske megcsípi az orrát, amit az orr pirosra változása jelez.
Most olyan animáció leírása következik, amelynél sablonokat használunk. Ezekre azért lesz szükség, hogy ne kelljen minden egyes keretbe újra meg újra szabad kézzel megrajzolni a bohócot. Hiszen senki sem tudja többször egymás után ugyanazt a figurát ugyanúgy és ugyanoda lerajzolni. Egy helyben álló figuránál ez viszont nagyon fontos, mert különben nagyon "rezegni" fog az elkészült animációnk. Sablonnal a körvonalak mindig ugyanakkorák maradnak és ez a lényeg. Hiszen ha a lapon már megvan a körvonalunk, akkor csak ki kell húznunk vékony fekete filctollal.
2. Először vegyünk elő egy A 4-es (21cm x 29,7 cm) fénymásoló papírt, osszuk fel vékony vonalakkal a következő módon a vonalakat vékony fekete filctollal vagy sötét tollal meghúzva:
1.kép
Így 4 db egyforma, 14,85 cm x 10,5 cm-es téglalapot kapunk. A kereteket állítva fogjuk használni és minden kis mozgásváltozáshoz szükségünk lesz egy külön keretre. A körforgáshoz 12 képkockát, az orra való le és felszálláshoz pedig 15 képkockát fogunk felhasználni. Ezért készítsünk el előre 7 hasonlóan felosztott lapot, ami 28 képkockára lesz elegendő (4 x 7).
3. Most készítsük el a sablonokat.
A sablon anyagának erősebb, nem túl hajlékony genoterm, vagy
vastagabb, de azért ollóval jól vágható műanyag fólia
éppúgy megfelel, mint a vékony karton papír. Az átlátszó
fóliának azonban megvan az az előnye, hogy kivágás után a
bohóc sablonja könnyebben ráilleszthető az előrajzolt
képre.
Alkoholos, nagyon vékony filctollal rajzoljunk egy 14,85 cm x
10,5 cm-es téglalapot a sablon anyagra. A sarkokat derékszögű
vonalzóval alakítsuk ki. Fontos, hogy nagyon pontosan
illeszkedjen az A4-es lapon lévő keretekbe. Ha nem passzol
jól, akkor inkább készítsünk egy másikat, mivel az itt
esetleg előforduló hibák minden képkockán jelentkezni
fognak. Ha rendben van a sablonunk, vágjuk ki a téglalapot az
ollóval, nagyon pontosan a vékony vonalakon haladva.
4. Vegyünk elő egy 5-6 cm-es átmérőjű üvegpoharat, vagy joghurtos poharat és tegyük szájával lefelé a téglalap közepébe. Vékony fekete alkoholos filctollal, a vonalat folyamatosan húzva készítsük el körvonalát. Rajzoljunk rá két kör alakú szemet és orrot is. Ne legyenek túl kicsik, mert ki kell vágni őket és még körömvágó ollóval is ügyességet kíván a szabályos kör kialakítása. Az orr és a szemek között maradjon elég hely, mert oda fog leszállni a méhecske és körben meg is fog fordulni az orron. Ezután rajzoljuk meg a fólián (kartonpapíron) sapkáját is. Ügyeljünk arra, hogy a sapka és a fej találkozása jól elkülöníthető legyen, szöget zárjon be egymással, mert minden képkockánál (a sablon által megrajzolt figurákon), meg kell majd húznunk a sapkát összekötő vízszintes vonalat. A sapka bojtja vastag száron illeszkedjen a sapkához, mert ha esetleg vékony, könnyen leszakadhat a bohóc többszöri megrajzolása után. Rajzoljunk két fület is figuránknak. Húzzunk egy félkör alakú nevetős szájat is, hogy tudjuk kb. hová kell majd a papíron rajzolnunk és (szintén csak későbbi segítségképpen) kössük össze a sapka két szélét vízszintes vonallal.
2.kép
5. A kész bohócot körömvágó ollóval lassan és óvatosan vágjuk ki, hiszen az esetleges hiba minden képkockán látható lesz a sokszorosítás miatt. Oldalról vágjunk bele a sablonanyagba egészen a fülig. Itt még fontosabb a pontosság mint az előbb. Vigyázzunk, hogy egy kicsit sem vágjunk tovább a fül körvonalánál. Elérve azt, apró kis lépésekben haladva vágjuk ki a bohócot. Ha szépen csináltuk, akkor a sablonok széle folyamatos vonal, recék vagy bevágások nélkül.
3.kép
A külső sablonon azt a részt, ahol bevágtunk a fülig, cellux ragasztóval végig ragasszuk le. Az esetleg kiálló ragasztószalag darabokat kis ollóval óvatosan távolítsuk el úgy, hogy a sablon anyagába nehogy véletlenül bele vágjunk.
6. Ezután körömvágó ollóval vágjuk ki szabályos körökre a szemeket és az orrot is nagyon finom, apró mozdulatokkal úgy, hogy először a kis kör közepébe szúrjuk be az ollót és spirális mozdulatokkal szabjuk ki a karikát. Filctollal vagy tollal fogjuk belülről kihúzni őket, ezért nagyon fontos, hogy sima legyen a kör belseje.
4.kép
7. Vegyünk elő egy előkészített, 4 részre osztott A4-es lapot és helyezzük rá a bal felső keretre a külső sablont, azt amiből kivágtuk a bohócfejet. A külső sablon illesztésénél mindig először a derékszögű külső sarkot igazítsuk a lap széléhez, majd a két szélét, hogy tökéletes legyen a fedés. Vékony fekete filctollal (vagy ha nincs akkor sötét, erősen fogó tollal többször is áthúzva) belülről húzzuk meg a bohóc körvonalát. Ujjainkkal erősen fogjuk és szorítsuk le, nehogy elmozduljon vagy alászaladjon a filctoll vagy toll. A sablon elvágott, cellux szalaggal rögzített része nagyon könnyen elmozdulhat! Ugyanezt ismételjük meg a másik 3 keretben is, majd az összes 4 részre osztott lapunkkal.
5.kép
8. Vegyük elő a kivágott sablon bohócfejet és helyezzük rá az első lap bal felső keretében lévő bohóc körvonalra. A kivágott szemek és az orr karikáit belülről folyamatos vonallal húzzuk meg a lapon. Itt derülhet ki, hogy az átlátszó sablont tökéletesebben tudjuk illeszteni a körvonalra. A sapka és a fej találkozásánál húzzuk meg a vízszintes vonalat és rajzoljuk meg a fülek és a fej találkozásának vonalát is.
6.kép
7.kép
9. 12 keretben (3 lapon) húzzunk ugyanolyan mosolygós szájat, mint amilyen a bohóc sablonon van. Amíg a méhecske egyszer körülrepüli a fejet, a bohócnak jó kedve van, ezt 12 képkockában fogjuk lerajzolni.
8.kép
10. A száj után rajzoljuk meg a szemgolyókat is fekete filctollal, ahogy körben fordulva követik a méhecske repülését. A szemgolyó olyan nagy legyen, hogy minden esetben a kör alakú kivágott szem középpontjáig érjen. Először a lefelé, majd balra, felfelé, végül jobbra néző fejet rajzoljuk meg. Ezek után már könnyebb megalkotni a köztes állapotokat. A 4 teljes irány közé (lent, bal oldalt, fent, jobb oldalt) még 2-2 átmeneti szemgolyó mozgást kell beilleszteni. Így jön ki összesen a 12 kép. Ha elkészültünk, rakjuk sorba őket. Megfelelő az összhatás, ha a szemek tökéletes körforgást végeznek. Az utolsó képkockát majd ismét az első követi. Illeszkedniük kell egymáshoz, ha folytonos animációt akarunk.
9.kép Lefelé
néz
10.kép
11.kép
12.kép Balra
néz
13.kép
14.kép
15.kép Felfelé
néz
16.kép
17.kép
18.kép Jobbra
néz
19.kép
20.kép
11. Amikor a kör megtétele után a méh az orr felé kanyarodik majd megcsípi, egyre laposabb és lefelé görbülőbb lesz a száj íve. A méhecske megfordulása és elröpülése után a bohóc szája ismét mosolygóssá válik. Ezt a jelenetet 15 képkockában rajzoljuk le. A szemgolyók itt is követik a méhecskének az orra való leszállását és felszállását.
21.kép
22.kép
23.kép
24.kép
25.kép
Amint látható, itt csak 5 képkocka van. Hogyan lesz ebből az említett 15? Ezen az 5 rajzon a szem és a száj a méhecskének az orra való leszállását követi (egyelőre még csak méhecske nélkül, a méhet később rajzoljuk majd a szemgolyók elé). A méh ugyanarra fog felrepülni, tehát visszafelé is ugyanezeket a képkockákat kell felhasználni, csak ellenkező irányban (25, 24, 23, 22 és 21). Így már 10 kép lesz (tehát csináljunk róluk tökéletes másolatot). Az orron vissza kell fordulnia, hogy ellenkező irányba elrepülhessen. A fordulásra 3 képkockát szánunk (készítsünk 3 másolatot a 25. képkockából, ezeken csak a méhecske fog majd forogni). Már 13 képünk van. Készítsünk még 1-1 másolatot a Felfelé néző 15. képkockából. Az egyiken lekanyarodik a méhecske a körpályáról, a másikon pedig visszatér a körpályára. Most már megvan mind a 15 képkockánk.
12. Most készítsük el a méhecske sablonját. Rajzoljuk rá a sablonanyagra egy kb. 1 cm-es méhecskének a körvonalát és kisollóval vágjuk ki. A kis méret miatt ezt finoman kell csinálni. A lapra való rajzolás után fogjuk majd vékony fekete filccel vagy tollal részleteiben is kirajzolni. Próbáljuk ki, hogy rendesen elfér-e a szemek és az orr között és meg tud-e fordulni.
26.kép
13. Vegyük elő az első lapot és az első keretbe (lefelé néző bohóc, 9-es kép), a szemgolyók állásával megegyező irányban kb. félútra tegyük oda a méhecske sablont a körmozgással megegyező irányba fordítva. Óvatosan, a papírlapra szorítva húzzuk meg körvonalát először csak puha ceruzával, amit egyből ki tudunk radírozni, ha esetleg nem jól sikerült volna. Elvéve a sablont, rajzoljuk meg részleteiben is a méhecskét. A testét osszuk fel három gyűrűre és ha igényesek vagyunk, akkor szemet és fullánkot is rajzolunk neki. Mivel a sablon nagyon pici, türelmes munkát igényel a rajz elkészítése. A többi képen is készítsünk egy-egy méhecske körvonalat, mindig a szemgolyók pillantásának irányában. Végül az alábbihoz hasonló képeket kell kapnunk a méhecske teljes körének megtételekor (12 képkockával):
27.kép
28.kép
29.kép
30.kép
31.kép
32.kép
33.kép
34.kép
35.kép
36.kép
37.kép
38.kép
Az utolsó képkocka után tehát következhet újra az első, egy tökéletes és összehangolt körmozgást kialakítva.
14. A méhecske egy kör megtétele után leszáll az orra, belecsíp, majd megfordulva azon az úton amelyiken érkezett visszatér a körpályára. Valahogy így kell kinézni ekkor rajzsorozatunknak, ha mindenhová berajzoltuk a méhecskét:
39.kép
40.kép
41.kép
42.kép
43.kép
44.kép
45.kép
46.kép
47.kép
48.kép
49.kép
50.kép
51.kép
52.kép
53.kép
Elkészült tehát a 12 + 15 képkockánk, amivel már el tudjuk játszani az animációt. Csak a kívánt sorrendbe kell raknunk őket. Ha kell többször lejátszunk egy-egy képet, ahol szükséges törlünk belőlük.
15. Az A4-es lapokat vágjuk el pontosan a kereteket szegélyező vonalak mentén, majd a rajzokat egyenként, szkennerbe helyezve digitalizáljuk. Ennél a pontnál kisebb gyerekeknél természetesen szükség lehet szülő vagy nagyobb gyerek segítségére. Vigyázzunk, hogy szkennelésnél mindig ugyanarra a helyre tegyük a kereteket. Segítségképpen az először behelyezett keret széleit (alkohollal oldható) filctollal megjelölhetjük, így könnyebb lesz mindig ugyanoda helyezni a többi képet is. A digitalizált képeket mentsük el egy RAJZFILM nevű mappába pl. BOHOC_MEHECSKEVEL1, 2, 3, ... stb. néven. A fájl kiterjesztése legyen JPG vagy GIF. Nagyon fontos, hogy a már számítógépbe bevitt képkockák pontosan ugyanakkora méretűek legyenek, ugyanannyi képpontból álljanak! Hiszen egy film elkészítésénél is azonos méretűek a filmkockák. Nem azonos méretű képeknél az animáció "ugrálhat".
16. Nyissuk meg az Animation Shop nevű programot (én a 3.1-es változatot
használtam). Ha esetleg még nem lenne meg ez az
animációkészítő alkalmazás, akkor ingyen letölthető pl.
egy 30 napos próbaváltozat (2.0-ás verzió) a www.origo.hu//szoftverbazis/multimedia/grafika/indexabcfull.html című weboldalon (5 MB).
17. A képkockák felfűzéséhez
kattintsunk az Animation Shop programban a File/Animation Wizard
(animáció varázsló) menüpontra vagy a File alatt lévő
parancsikonra. Az első ablakban felkínálja a program az
eredeti méret megtartását (Same size as the first image frame)
vagy át is méretezhetjük a képeket (As defined here). A kép
szélességét a with, magasságát a height mezőben
állíthatjuk be. Ha kiválasztottuk a megfelelő pontot, akkor
lépjünk Tovább.
54.kép
18. A következő ablakban állíthatjuk be azt, hogy átlátszó (Transparent) vagy átlátszatlan (Opaque) legyen majd az animációnk. Válasszuk az átlátszót, mert így pl. a kép hátterét eltüntetve valósághoz hűebb hatást tudunk elérni. Menjünk Tovább.
55.kép
19. Ebben az ablakban a felső rádiógombokkal állíthatjuk be, hogy eltérő méretű kép a keret bal (left) oldalához vagy a keret közepébe (centered) legyen-e pozicionálva. Az alsó rádiógombokkal pedig azt állíthatjuk be, hogy ha a kép a keretnek csak egy részét foglalja el, akkor a fennmaradó részt a lap hátterének színével (canvas color) vagy a keret tartalmának színével (frame's contents) töltse-e ki program. Ha kész vagyunk, menjünk Tovább.
56.kép
20. A következő ablakban igen fontos beállításokat végezhetünk el. A felső rádiógombokkal állíthatjuk azt, hogy az animáció folyamatosan ismétlődve játszódjon-e le (indefinitely), tehát az utolsó képkockát egyből kövesse az első, vagy csak az alatta lévő mezőben beállított értékű ismétléssel (play it ... times). Még fontosabb az ez alatti mező (How long...). Itt az egyes képkockák megjelenítési idejét (display time) lehet beírni 1/100-ad másodpercben. Az itt látható 10-es szám a másodperc tized részét jelenti (10/100). A megjelenítési idővel tudjuk változtatni az animáció sebességét. Most hagyjuk jóvá ezt az értéket és menjünk Tovább.
57.kép
21. Ez az ablak arra szolgál, hogy felvegyük az animációban használni kívánt képeket egy listára. Kattintsunk az Add Image gombra.
58.kép
22. Jelöljük ki a kívánt képfájlokat (Ctrl billentyű segítségével különálló fájlokat, Shift-tel egybefüggő fájlcsoportot lehet), majd kattintsunk a Megnyitás gombra.
59.kép
23. A kiválasztott fájlok megjelennek egy listán. Sokszor nincsenek sorban, de a Move Up gombbal felfelé, a Move Down gombbal lefelé egyenként helyükre mozgathatjuk őket. Ha minden képkockát az animációban elfoglalt helyére tettük, akkor menjünk tovább a Next gomb lenyomásával.
60.kép
24. Már csak a Finish gombra kell rákattintatunk a következő ablakban és készen áll az animációnk, amely a megadott megjelenítési idővel (itt tized másodperc), egymás után lejátsza a kijelölt képkockákat.
61.kép
25. Tehát itt van a kész animációnk, kockánként filmre fűzve.
62.kép
26. Egyből ki is próbálhatjuk,
rákattintva a View/Animation menüpontra vagy a
ikonra.
63.kép
Ha el kívánjuk menteni még színezés előtt ezt a fekete-fehér változatú animációt, akkor válasszuk a File/Save menüpontot.
27. Ha esetleg nem odaillő
felvillanások vannak a lejátszásban, akkor az nagy
valószínűséggel valamilyen hibát jelez a képkockáknál.
Ezek lehetnek pl.: kimaradt valahol egy odaillő kép, valamelyik
rajz nem a kívánt helyre lett beszúrva, valamelyik rajzról
egy részlet lemaradt. Ezeket úgy tudjuk orvosolni, ha
végigpörgetjük lassan a filmkockákat és megnézzük hol a
hiba. Így viszont elég nagy méretűek a képek, kevésbé
áttekinthetőek. Ezért a Zoom-ban állítsuk 1:2-re, vagy 1:3-ra
a kockák méretét, hogy jobban átláthassuk őket. Ha esetleg
a Zoom mező el van szürkülve, tegyük aktívvá úgy, hogy
rákattintunk a mintavételező pipetta- vagy az ecset-ikonra. A
nyílbillentyűkkel tudjuk mozgatni a képernyőn a kereteket. Ha
esetleg nem indulna el a képek mozgása, akkor kattintsunk az
ecset ikonra. Mindig a pirossal bekeretezett képkocka az aktív.
64.kép
28. A kijelölt képet ki tudjuk törölni a Delete billentyűvel, vagy új képkockát szúrhatunk be az Animation/Insert Frames/From File menüpontból. A megjelenő ablak azt mutatja, hogy képeink a 2. kocka elé lesznek beszúrva (Insert before: 2), 10/100 (tized) másodperces késleltetési idővel. Kattintsunk tovább az Add File-ra.
65.kép
29. Jelöljük ki a beszúrni kívánt képeket, majd nyomjuk meg az Open gombot.
66.kép
30. Az ablakban látható, hogy képfájlainkat itt sem rakta sorba a program, de a Move Up és Move Down gombokkal mindegyiket a kívánt helyre vihetjük. Amikor ez megvan, kattintsunk az OK gombra.
67.kép
Visszatértünk az eredeti sokkockás filmünkhöz, amely időközben kiegészült a beszúrt rajzokkal is. Tehát összesen 38 képkockánk lesz. Először a méhecske csinál egy teljes kört 12 db képpel (lásd fentebb a 27-38-as képeket), majd újra elkezd körbe repülni, de csak a fej tetejének bal oldaláig 6 képpel (27-32-es fenti képek). Ezután a méh lekanyarodik az orr felé, megcsípi, visszafordul és jobboldalt ismét rátér a körpályára 15 kockában (39-53 képig) és végigrepül a maradék körpályán 5 kockában (34-38-as képek).
Képek beszúrását többször, több helyre is elvégezhetjük. Sokféle különleges hatást is elérhetünk úgy, hogy nincs szükségünk újabb képek megrajzolására. Pl. a fordított sorrendben beszúrt képeket visszafelé fogja lejátszani a program. Ha ugyanazokat a képeket ugyanoda többször beszúrjuk, akkor annyiszor több ideig fogja azt a pillanatot lejátszani, tehát azon a ponton lelassul az animáció is. Bár ezt egyszerűbb módszerrel is elérhetjük, ha jobb egérgombbal rákattintunk a kívánt, kijelölt keretre és a Frame properties-nél a Display time-ot (megjelenítési időt) kívánság szerint átállítjuk.
31. Ha mindent jól csináltunk, akkor képkockáink most már az animációban megfelelő helyükre kerültek, tehát kezdődhet a színezés.
Válasszunk a
színvételező pipettával megfelelő színt a jobboldali
színskálából
, majd a kitöltő kannával
kattintsunk az első kép megfelelő helyére. Ily módon
színezzük ki a bohóc és a méhecske azonos részeit.
68.kép
Ugyanazokat a színeket felhasználva fessük be az összes képet. Kivétel ez alól 5 kocka, ahol a méh csípése nyomán elpirosodik az orr, majd újra visszanyeri eredeti színét. Itt tehát az orr befestésére a piros fokozatosan sötétedő árnyalatait használjuk fel.
69.kép
A hátteret a Tolerance
mező melletti To Canvas Color négyzetét kipipálva , a
kitöltő kanna
segítségével tegyük láthatatlanná.
31. Ha kész vagyunk a színezéssel is, akkor az animációt mentsük el más néven a File/Save As menüpont segítségével. Vagy ha szeretnénk, hogy kisebb méretben is megmaradjon, akkor az Animation/Resize Animation menüpontra kattintva, méretezzük át a Pixel Size mezőket.
70.kép
***********************************************************************